|
Bygning af kulkran |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vore travle Grønkøbing havn,
havde meget brug for en kulkran,
som helt sikkert ville kunne tilføre ekstra
indtjening for vor havn. |
|
|
|
|
|
|
|
Forarbejdet er altid godt.
Hjælp fra Lokalhistorisk Arkiv i Kalundborg
med billeder fra Østhavnen i Kalundborg.
En flink modeltogskolega, hjalp med en tegning og så var
man faktisk godt igang |
|
|
|
|
|
Selve kranarmen blev fremstillet
først,
dernæst bundramme med tilhørende kørekonsol |
|
|
|
|
|
Derefter indsattes maskinhus samt
førerrum,
bygget i riflet plastcard |
|
|
|
|
|
Der blev lavet en samling af de 4
messing firk. rør som kranarmen var sammensat af, dernæst blev 4
stk. dyveltræ, som kørehjul til kranen.
Lodninger blev afpudset, og kranen blev malet, dernæst påsætning af
vinduer og døre i førerhus samt maskinhus.
En grab blev fremstillet i plastcard, og en wire (snor)
blev monteret fra maskinhus til grab.
|
|
|
|
|
|
Der skulle også en kørebro til.
Der måtte gang i båndsaven. 2 stk. plader blev skruet sammen
og derefter blev lavet en optegning, og derefter udskæring.
Sorteringshuset under broen en fremstillet i pladtcard
og med påsatte vinduer.
|
|
|
|
|
|
Kulkranen er nu på plads i sit rette element
|
|
|
|
|
|
retur til
byggeopgaver |
|